
23Februar y 2009;  35(1) European Science Editing

News Notes

Outcome reporting bias exposed
Only 11 of 73 funders of randomized 
controlled trials who were contacted 
mentioned the importance of 
publication of negative as well 
as positive outcomes, a study 
in Trials has found (2008;9:66, 
doi:10.1186/1745-6215-9-66). The 
report highlights the need for more 
detailed guidance from funders to 
prevent outcome reporting bias. 
Publication bias, where statistically 
significant results are more likely 
to be published than those that are 
not statistically significant, is well 
recognized. However, outcome 
reporting bias, where only a subset 
of the original variables are reported 
according to the nature of the results, 
is less well documented.
(www.knowledgespeak.com/
newsArchieveview.asp?intMonth=11
&intYear=2008, 28 Nov 2008 “More 
guidance needed to check outcome 
reporting bias, says report”)
online”)

Professor charged with 
ghostwriting
A US inquiry has charged an 
Australian professor for being author 
of an article in the American Journal 
of Obstetrics & Gynecology that was 
sympathetic to a treatment after it 
was linked to cancer. The inquiry is 
investigating whether drug companies 
pay ghostwriters to favour their 
products. The professor stands by the 
article, and the drug company, Wyeth, 
denies paying authors and says that 
they have “substantive editorial 
control”. Elsevier will investigate 
the allegations. In December 
Senator Chuck Grassley alleged that 
Wyeth commissioned articles to 
promote its hormone replacement 
therapy and had them ghostwritten 

by a medical communications 
company. (www.knowledgespeak.
com/newsArchieveviewdtl.asp?pi
ckUpID=7381&pickUpBatch=10
60#7381, 29 Dec 2008, “Australian 
professor charged in US enquiry on 
ghostwriting for medical journal”)

More resources with open access
The Bahrain Medical Bulletin went 
open access from December 2008 
and is published under a copyright 
that allows reuse of articles provided 
they are cited correctly. In the 
open access Global Library of 
Women’s Medicine (www.glowm.
com), recently launched by the 
Royal College of Obstetricians and 
Gynaecologists in London, more 
than 650 experts discuss the latest 
options in women’s medicine. And 
BioMed Central has unveiled the 
open access journals PathoGenetics, 
for researchers investigating the 
mechanisms of genetic disease, 
and Epigenetics and Chromatin, 
to discuss heritable changes that 
involve stable modifications of 
chromatin, DNA, or protein 
conformation.

Google feels credit contraction
The internet search provider Google 
will close its scientific data service, 
Google Research Datasets, in 
January, before the product’s official 
launch. The experimental service 
was to offer scientists a way to store 
the terabytes of open source data 
that are generated in life sciences, 
pharmaceuticals, and other fields. 
A few weeks ago, the company’s 
chief executive, Eric Schmidt, told 
the Wall Street Journal that Google 

would cut back on experimental 
projects. Research Datasets is its 
third project to be abandoned in 
the latter months of 2008, after the 
SearchMash search results test and 
the Lively virtual reality program.
(http://googlewatch.eweek.com/
content/failure_to_launch/failure_
to_launch_google_research_datasets.
html, 19 Dec 2008, “Failure to 
launch: Google Research Datasets”)

EU promises open access
The European Commission has 
launched a pilot project that will give 
unrestricted online access to research 
results funded by the European 
Union, primarily research published 
in peer reviewed journals, after an 
embargo of 6-12 months. The pilot 
will cover about 20% of the budget 
of the Seventh Research Framework 
Programme – €50bn between 2007 
and 2013 – in disciplines such 
as health, energy, environment, 
social sciences, and information 
and communication technologies. 
Grant recipients will be required 
to deposit final manuscripts into 
an online repository and to ensure 
open access to these articles after 
publication. See http://ec.europa.
eu/research/science-society/
index.cfm?fuseaction=public.
topic&id=1680

BMJ: 10 years’ free access
The BMJ is officially an open access 
journal and has provided free access 
to its peer reviewed research online 
for 10 years. In 1998 it started to 
provide free access to the full text 
of research articles, to deposit the 
full text in PubMed Central, and to 
allow authors to retain copyright. 
The BMJ Group has also announced 
BMJ Unlocked (http://adc.bmj.com/
info/unlocked.dtl), which allows 
authors who submit research to 19 
specialist journals to pay a fee and 
make their work open access. For 
Archives of Diseases in Childhood the 
fee is £1700. (www.knowledgespeak.
com/newsArchieveview.asp?intMon
th=10&intYear=2008, 16 Oct 2008, 

News Notes are taken from the 
EASE Journal Blog (http://ese-
bookshelf.blogspot.com). Please 
email items for inclusion to 
Richard Hurley (rhurley@bmj.com), 
with “News Notes” as the subject. 



European Science Editing 24 Februar y 2009;  35(1) 

“BMJ completes 10 years of offering 
open access content”)

Pressure to publish scoop science
Research in Cell has been criticized 
by five researchers from four research 
groups in three countries for not 
properly crediting their earlier 
findings (2008;133:1093–1105, 
doi:10.1016/j.cell.2008.04.048). 
One critic, Peter Lawrence, said, 
“There’s a pressure on scientists 
to publish in these top journals to 
promote their work as more novel 
than it really is.” The paper’s main 
author has defended the work. In an 
unpublished letter to Cell Lawrence 
said that the paper “amounts to a 
theft of our intellectual property. . . 
A paper in Cell, whatever the quality, 
will gain citations and eclipse our 
own discoveries.” See Development 
2004;131:4651-4664. (www.the-
scientist.com/templates/trackable/
display/blog.jsp?type=blog&o_
url=blog/display/55240&id=55240, 25 
Nov 2008, “Critics rip Cell paper”)

Subeditors demand writer’s respect
A leaked email, splattered with 
expletives, showed the contempt that 
the restaurant reviewer Giles Coren 
has for subeditors at the Sunday 
Times newspaper. Coren’s 1000 word 
rant was complaining about the 
removal of a single indefinite article: 
“I do not enjoy the suggestion that 
you have a better ear or eye for how 
I want my words to read than I do . 
. . And the way you avoid this kind 
of fuck up is by not changing a word 
of my copy without asking me, OK? 
It’s easy. Not. A. Word. Ever.” The 
subeditors replied, “Subs are no more 
infallible than writers. So, let’s all 
try a little mutual respect, shall we?” 
(www.guardian.co.uk/media/2008/
jul/23/mediamonkey, 23 July 2008, 
“Read Giles Coren’s letter to Times 
subs” and www.guardian.co.uk/
media/2008/jul/29/sundaytimes.
pressandpublishing, 29 July 2008, 
“Sunday Times subeditors reply to 
Giles Coren”).

Service aggregates journal contents
The tables of contents of 11,469 
scholarly journals from 421 publishers 
can be viewed together in a service 

from the UK Joint Information 
Systems Committee. The service, 
www.tictocs.ac.uk, is free to use and 
seeks to help researchers keep up 
to date with the most recent issues 
of journals on almost any subject. 
Users can view the latest contents for 
each journal; link to the full text; and 
save journals to view future tables of 
contents. And the service makes it 
easy to export webfeeds to popular 
readers. (www.knowledgespeak.
com/newsArchieveviewdtl.asp?pick
UpID=7340&pickUpBatch=1054, 18 
Dec 2008, “JISC funded TOCs service 
launched for scholarly journals”)

Libraries make comeback
Almost 60% of respondents said that 
they used library technology to help 
navigate to scholarly content 95% 
of the time, in a three year study. 
But publishers have responded less 
well to changes in users’ behaviour: 
readers are more likely than ever to 
visit a journal’s website at the article 
or abstract level. The white paper How 
Readers Navigate to Scholarly Content 
compared changes in users’ behaviour 
between 2005 and 2008 and the 
impact on the design and function of 
publishers’ websites. (www.sic.ox14.
com/)

Springer buys BioMed Central
Springer Science and Business Media 
agreed in October to acquire the 
BioMed Central Group, a global open 
access publisher. BioMed Central 
was launched in May 2000 as an 
independent, for-profit publisher, 
committed to providing free access to 
peer reviewed biological and medical 
research. It is the largest open access 
provider in the world, with more 
than 180 peer reviewed journals. 
Biomed Central’s publisher, Matthew 
Cockerill, assured editors that a board 
of trustees “will continue to safeguard 

BioMed Central’s open access policy.” 
Springer “has been notable . . . for its 
willingness to experiment with open 
access publishing,” he said. 
(www.sciam.com/blog/60-second-
science/post.cfm?id=open-access-
publisher-biomed-centra-2008-10-07, 
7 Oct 2008, “Open access publisher 
BioMed Central sold to Springer”)

Open access association launched
The Open Access Scholarly Publishers 
Association (www.oaspa.org) was 
launched in October. Its mission is to 
support and represent the interests 
of open access journals publishers 
globally in all scholarly disciplines 
through an exchange of information, 
setting industry standards, and 
advancing business and publishing 
models. Membership is open to 
signatories of the Berlin or Budapest 
declarations, and organizations 
must publish at least one fully open 
access journal. Other parties that 
support open access publishing are 
also welcome. Founding members 
include BioMed Central, Copernicus, 
Hindawi, and the Public Library of 
Science. (www.ringgold.com/UKSG/
si_pd.cfm?AC=0861&Pid=10&Zid=4
119&issueno=181, 14 Oct 2008, “The 
Open Access Scholarly Publishers 
Association launched”)

Treat Déjà Vu with caution
Déjà Vu (http://spore.swmed.
edu/dejavu), a free database 
of “extremely similar Medline 
citations,” which might represent 
duplicate publications, is not 
always to be trusted. An editorial 
in Clinical Chemistry points out 
many false entries in it,  and 
warns that inclusion might 
damage the reputation and career 
of honest scientists. Reasons for 
misclassification include publishers’ 
error, follow-up studies from the 
same cohort, guidelines that are 
adopted or published by several 
cooperating journals, and articles 
republished in a different language. 
“A large number of authors may 
have to defend themselves to free 
their names from such unfounded 
allegations,” say the editorialists. 
(Clinical Chemistry 54;777–778, 
doi:10.1373/clinchem.2008.104794)



25Februar y 2009;  35(1) European Science Editing

Misconduct policy criticized
The UK Research Integrity Office 
(UKRIO) has issued a standard 
procedure for universities to deal with 
allegations of research misconduct. 
But it has been criticized, with one 
campaigner comparing it to a “Band-
Aid on a cancer.” The guidance says 
that universities should use at least 
one external investigator, but only 
after senior staff have decided whether 
the complaint is serious enough. 
Harvey Marcovitch, chairman of the 
Committee on Publication Ethics, 
said that the committee would prefer 
a mandatory system, but UKRIO 
thinks universities should continue to 
have responsibility for investigating 
complaints about their staff. (www.
timeshighereducation.co.uk/story.
asp?storyCode=403617&sectioncode
=26, 18 Sep 2008, “Misconduct policy 
branded ‘Band-Aid’ for cancer”)

SfEP chair thinks strategy
Sarah Price has taken the helm 
as chairperson of the Society for 
Editors and Proofreaders (SfEP). 
The society hopes that other 
appointments to the council will 
strengthen its strategic planning. 
“Our new professional development 
director will be building our portfolio 
of qualifications after our recent 
addition of the licentiateship in 
editorial skills with the City and 
Guilds. Proof of editorial competency 
is essential for client confidence,” she 
said. “Everyone wants a top quality 
read. Our members always have 
this in mind. The challenge now 
is to take a strategic path to guide 
the development of more efficient 
editorial practices.”

COPE redesigns website
The Committee on Publication Ethics 
(COPE) has a redesigned website and 
a new URL – http://publicationethics.
org. It has also prepared guidelines 
for boards of directors of learned 
journals (http://publicationethics.
org/guidelines). Journals should 
update any link to COPE’s website in 
their instructions. COPE welcomes 
comments on the guidelines and 
the new website. The committee is 

concerned with the integrity of peer 
reviewed publications in science, and 
has more than 5200 members from 
all continents, mostly editors. COPE 
will appoint a full time director after 
a tenfold increase in membership this 
year. The publishers Elsevier, Wiley-
Blackwell, Springer, Taylor & Francis, 
and the BMJ Group have signed up all 
their journals as members.

Lust in translation
The prestigious Max Planck Society 
has apologized after using calligraphy 
on the cover of a special China issue 
of its flagship magazine that turned 
out to advertise a Hong Kong strip 
club. The institute replaced the 
cover, which advertises “hot, young 
housewives,” of the online and English 
edition of Max Planck Forschung, 
but not before the German language 
version had been sent. The institute 
said that the Chinese text “had been 
chosen by our editorial office . . . To 
our sincere regret, however, it has 
now emerged that the text contains 
deeper levels of meaning, which 
are not immediately accessible to a 
non-native speaker.” (www.smh.com.
au/news/home/technology/how-
eminent-science-mag-got-hit-for-sex
/2008/12/11/1228584998876.html, 11 
Dec 2008, “Eminent scientific journal 
gets hit for sex”)

Geophysicists review colleagues’ 
papers
Scientists at the Institute of 
Geophysics in Paris have been 
accused of reviewing papers by their 
colleagues at the institute. The papers 
were published from 1992 to 2008 
in the Elsevier journal Earth and 
Planetary Science Letters while they 
were members of the editorial board, 
Nature reports. The scientists say that 

the editorial process is open and that 
the allegations are “ridiculous.” The 
publisher maintains that reviewing 
papers from your own institution is 
unethical. One online response to the 
news story in Nature said, “This case 
exposes a general problem in French 
science: inbreeding, centralism, 
lack of transparency, and disregard 
for internationalism.” (Nature 
2009;457:140, doi:10.1038/457140a)

Christmas lunch not dinner
Most Daily Telegraph readers eat 
“Christmas lunch” rather than 
“Christmas dinner,” said Simon 
Heffer, the paper’s associate editor, 
in an angry email to staff. “This is 
not the Daily Star,” he said. “I have 
exhorted you all to read carefully 
what you write. I think some of you 
are now doing this, but not always 
thinking about what it is that you 
read.” His favourite literals of that 
week were “hocky mom” and “plumb 
compote.” One reader wondered 
whether the newsroom was being run 
by “mnokeys.” Heffer said, “While it 
is good to provide the customers with 
amusement, it should be intentional.” 
(www.guardian.co.uk/media/2008/
nov/28/simon-heffer-daily-telegraph)

“Going forward” is step backward
Office jargon “cloaks the brutal 
modern workplace in such brainlessly 
upbeat language,” says Lucy Kellaway, 
complaining on the BBC’s website, 
and usage trickles down into common 
parlance. “Like ‘like,’ ‘going forward’ 
is as contagious as smallpox. It 
started with business people, and 
now has not only infected farmers, 
it has reached epidemic proportions 
with footballers.” She also hates the 
phenomenon of “up”: “to free up”, 
“to head up”, and, worst, “to give a 
heads up”. To find out more about 
“idea showers”, “let’s touch base 
about that offline”, and “low hanging 
fruit” see http://news.bbc.co.uk/1/hi/
magazine/7457287.stm

Richard Hurley
rhurley@bmj.com

Thanks to Emma Campbell, Trish Groves, 
Arjan Polderman, and Liz Wager.


