
89August 2009; 35(3) European Science Editing

News Notes

Many Chinese trials flawed
The design of more than 90% of 
2235 randomised controlled trials 
published in Chinese medical journals 
was flawed, concludes a review 
(Trials 2009;10:46). Researchers 
trawled a Chinese national database 
for studies of 20 common diseases 
published between 1994 and 2005. 
Only 207 of the studies used accepted 
randomisation methods. Data from 
falsely reported trials can mislead 
healthcare providers, consumers, 
and policy makers. In a recent Lancet 
article (2009;373:2091-3), Jia He and 
colleagues at the Second Military 
Medical University in Shanghai said, 
“Over the past 20 years biomedical 
articles authored and published 
by Chinese researchers have 
improved greatly in quality”. (BMJ 
2009;339:b2729)

Google affects the brain
The act of searching with Google 
changes patterns of cognition, 
research has shown. An exploratory 
study of people aged 55-76 found that 
internet searching may engage neural 
circuitry that is not activated while 
reading text pages, in people with 
prior internet search experience. The 
researchers used functional magnetic 
resonance imaging of the brain to 
compare activity in net savvy and net 
naive users. The net-savvy group had 
more signal intensity in additional 
regions controlling decision making, 
complex reasoning, and vision. More 
research is needed, particularly 
in younger web users. (American 
Journal of Geriatric Psychiatry 
2009;17:116-26.)

Publisher censors sexuality article
Taylor and Francis has prevented 

an article on pederasty from 
being published in the Journal of 
Homosexuality, blogged Harvey 
Marcovitch on bmj.com (tinyurl.com/
lcnnsv). The article had been accepted 
before the publisher acquired the 
journal. Advance online publication 
of the abstract of the article caused 
uproar after a conservative US 
pressure group made “the baseless 
accusation that [the author] was . 
. . advocating sex with children,” 
according to an editor. In compromise 
the author was invited to revise the 
article for a theme issue, but Taylor 
and Francis, whose journals belong to 
the Committee on Publication Ethics, 
then decided against publication. 

Beauty in information flow
As researchers use journals to 
build knowledge they leave “a 
latticework of citations, from which 
we can reconstruct the geography of 
scientific thought,” say developers 
at the Eigenfactor Project (www.
eigenfactor.com). And they display 
this geography in appealing ways—
for example, the many connections 
between journals and disciplines as 
a circle criscrossed with curves (see 
tinyurl.com/bk7fey). The project is a 
non-commercial academic research 
project sponsored by the University of 
Washington. It aims to use advances 
in network analysis and information 
theory to rank journals’ influence and 
to map their use in research.

Help for developing-world authors
Free editorial feedback for authors 
in the developing world is being 
provided by students from leading 
academic institutions in Canada, 
Europe, and the United States, 

reports Naomi Antony on SciDev.
Net. SciEdit (www.jyi.org/sciedit) 
adapts texts in accordance with the 
editorial standards of journals such 
as Nature. SciEdit is the brainchild of 
the Journal of Young Investigators, a 
student led, peer reviewed journal for 
undergraduates, with members from 
more than 30 academic institutions 
including the All India Institute of 
Medical Sciences. Most international 
scientific journals are written in 
English, making it difficult for non-
native English speaking scientists 
to compete, says Justin Chakma, 
cofounder of SciEdit. (tinyurl.com/
mkt84e)

Wiki or perish
Contributors to a section on 
descriptions of families of RNA 
molecules in the journal RNA 
Biology are required to submit also 
a Wikipedia page that summarises 
their work. The journal will peer 
review the page before publishing it in 
Wikipedia. The Wikipedia-publishing 
initiative is a collaboration between 
the journal and the consortium that 
produces the Rfam database of RNA 
families, which contains information 
about non-coding RNA families 
and other structured RNA elements. 
(www.nature.com, 16 Dec 2008, 
“Wikipedia or perish”)

A pedant and proud
“Pedant is not a term I choose, 
but nor is it one that I any longer 
regard as the insult that is generally 
intended,” writes Oliver Kamm, in 
an introduction to his new column 
on the English language in the Times. 
The column will prescribe usage 
because “language needs its protectors 
because it is not infinitely malleable,” 
he says. “Rapid change causes much 
of the literature of the past to become 
obscure to modern readers. A society 
with a diminished sense of its literary 
inheritance is inevitably coarsened. 
The same goes for its understanding 
of history.” (www.timesonline.com, 26 
Jun 2009, “Say it loud—I’m a pedant 
and I’m proud”)

News Notes are taken from the 
EASE Journal Blog (http://ese-
bookshelf.blogspot.com), which has 
clickable links to internet sources. 
Please email items for inclusion to 
Richard Hurley (rhurley@bmj.com), 
with “News Notes” as the subject. 



European Science Editing 90 August 2009; 35(3) 

Journal’s integrity questioned
An academic has branded the 
Indian journal Scientific Medicine  a 
“scam,” according to reports in the 
BMJ. A publicity email sent by a 
student representative wrongly listed 
Richard Smith, former BMJ editor, 
Gavin Yamey, a senior editor at PloS 
Medicine, and others, as members 
of the editorial board. The student 
says that he tried to correct this 
mistake, but the email had already 
been circulated further. Scientific 
Medicine says that one of its aims is to 
give students in developing countries 
the opportunity to learn about 
medical research and the publication 
process—for which it charges them 
$100. (BMJ 2009;338:b735 and b804)

Court silences science writer
The science writer and broadcaster 
Simon Singh is being sued for libel 
in the UK courts by the British 
Chiropractic Association. Singh wrote 
an article on 19 April 2008 in the 
Guardian that criticised claims made 
by chiropractors about the efficacy 
of spinal manipulation for childhood 
conditions such as asthma, colic, 
and ear infections, citing a lack of 
evidence. He also complained that 
the association “happily promotes 
bogus treatments.” In a preliminary 
hearing the judge ruled that Singh’s 
words imply conscious dishonesty 
and that they amount to a statement 
of fact rather than comment. English 
libel law demands that to win the 
case Singh will effectively have to 
prove that the association recklessly 
promotes chiropractic. The charity 
Sense About Science has a campaign 
to keep libel laws out of science (www.
senseaboutscience.org.uk/freedebate). 
More than 100 prominent supporters, 
including David King, former 
chief scientific adviser to the UK 
government, call for an urgent review 
of English libel law in a statement. 
(BMJ 2009;338:b2254)

The end for embargoes?
Embargoes turn journalists into 
propagandists for scientists and 
academic journals and reduce 
science to an artificial series of 
“eureka moments,” according to 
Vincent Kiernan, associate dean at 

Georgetown University, speaking 
at the World Conference of Science 
Journalists, according to blogs.
nature.com. Richard Horton, editor 
of the Lancet, said, “You’ve sold your 
soul to publicity masquerading as 
science.” Many journalists think 
that embargoes ensure that they 
don’t miss a story and have time to 
report. Losing the system would 
force editors to employ reporters who 
understand science rather than simply 
regurgitate weekly press releases, 
Horton concluded. Horton suggested 
a randomised trial in the Lancet to 
see if embargoed papers get more 
and better coverage in the lay press. 
(tinyurl.com/mlklqj)

Editors must cover climate change
That editors must do more to 
encourage articles about climate 
change was a recurring theme at 
the World Conference of Science 
Journalists, according to Sian Lewis 
on SciDev.Net. The problem is that 
climate change is “tomorrow’s story, 
or next year’s—but not today’s.” 
International climate talks, such 
as the United Nations Framework 
Convention on Climate Change 
conference of parties and the 
negotiations planned in Copenhagen, 
can be used as hooks for articles on 
global warming, a delegate suggested. 
Another ruse is to use local events 
to bring up related issues of climate 
change. “Humanise it,” was the 
advice from the Guardian’s Damien 
Harrington. (tinyurl.com/kr3heg)

Millionth word was nonsense
“The biggest load of chicken 
droppings” is how the linguist and 
academic David Crystal  (tinyurl.
com/ctvakt) described claims that 

the English language would get 
its millionth word at 10.22 am on 
10 June, on the BBC programme 
Newsnight. The Global Language 
Monitor (www.languagemonitor.com) 
announced in June that “Web 2.0” 
had become the millionth English 
word or phrase to enter the language. 
Crystal blogs, “All it means is that the 
algorithm they’ve been using to track 
English words has finally reached 
a million.” He considered technical 
dictionaries: “There are over a million 
insects in the world, for example, 
and English presumably has words 
for most of them—even if several are 
Latin loan words.” 

Drug company made journal
Merck paid Elsevier an undisclosed 
sum to produce several volumes 
of the Australasian Journal of Bone 
and Joint Medicine, which might be 
mistaken for a peer reviewed journal, 
The Scientist reports. However, it 
contained only reprinted articles that 
seemed to act solely as marketing 
tools, with no disclosure of company 
sponsorship. The journal was not 
indexed in Medline and carried 
advertisements for the Merck drugs 
Fosamax and Vioxx. A spokesperson 
for Elsevier told The Scientist, “I wish 
there was greater disclosure that it 
was a sponsored journal.” (www.
thescientist.com, 30 Apr 2009, “Merck 
published fake journal”)

Web 2.0 opens conferences
Social networking is changing 
behaviour among conference 
attendees, Nature reports. Delegates 
can informally discuss presentations 
as they occur, with each other and 
with outside parties. Some see this 
collaboration as the way forward. 
Others think that the blurring of 
the line between journalists and 
researchers may make scientists 
reluctant to present unpublished 
data. Some conference organizers 
have banned digital photography in 
talks and poster sessions and some 
consider bloggers to be members 
of the media and subject them 
to reporting restrictions. In an 
accompanying editorial, Nature says 
that organizers must decide whether 
meetings are completely open or “off 



91August 2009; 35(3) European Science Editing

the record” (Nature 2009;459:1050-
1, doi:10.1038/4591050a and 
2009;460:152, doi:10.1038/460152a)

Seminal Nature editor dies 
John Maddox, editor of Nature from 
1966 to 1973 and again from 1980 to 
1995, died on 12 April 2009. During 
his first stint he laid the foundations 
for Nature as it is today. He replaced 
cronyism with an impartial system of 
peer review, but he liked to say that 
the 1953 paper on the structure of 
DNA would never have passed peer 
review. He also established a strong 
tradition of journalism in Nature, 
and he established the voice of Nature 
in unsigned editorials, although 
the voice was often unmistakably 
his own. (Nature 2009;458:807, 
doi:10.1038/458807a) 

Train for open access
The Open Access Scholarly 
Information Sourcebook (www.
openoasis.org) provides authoritative 
online training for anyone who 
wishes to provide open access to 
their research publications. It covers 
the concept, principles, advantages, 
approaches, and means to achieving 
open access. The project wants more 
trainers and centres of expertise 
worldwide, to share resources and 
best practice, and to demonstrate 
and record successful outcomes 
around the world. The sourcebook 
has information for researchers, 
librarians, and repository managers. 
The site highlights developments and 
initiatives from around the world, 
with links to diverse additional 
resources and case studies.

Gifts for good reviews
The publishing company Elsevier 
has confirmed that it was a mistake 
to offer $25 Amazon gift cards 
to academics contributing to the 
textbook Clinical Psychology to 
encourage them to post favourable 
reviews. An email sent by the 
company offered to pay them for 
positive online reviews. A spokesman 
for Elsevier said that the email did 
not reflect company policy and said 
that it had been a “mistake”. He said, 

“Encouraging interested parties to 
post book reviews isn’t outside the 
norm in scholarly publishing . . . But 
in all instances the request should 
be unbiased.” (BMJ 2009;339:b2841, 
doi:10.1136/bmj.b2841)

Twitter meets arXiv
“Tweprints” will eventually begin 
to display the most talked about 
scientific papers using the largest 
open collection of online papers 
available (arXiv) and the most 
prolific and popular open social 
networking tool (Twitter), hopes its 
creator Robert Simpson at Cardiff 
University. For a tweet (a post of up 
to 140 characters) to be detected it 
must include the word “arxiv” and 
the eight digit arXiv paper identifier 
(for example, 0906.1234). ArXiv 
links hidden within short URLs 
from tinyurl.com and is.gd are also 
picked up. Eight tweets a day on 
average are detected. You can see 
the latest detected tweets at http://
orbitingfrog.com/arxiv.

Turkey censors evolution articles
The Turkish government has 
provoked outrage by censoring 
magazine articles on the life and 
work of Charles Darwin, Nature 
reports. The article was dropped 
from the March issue of the popular 
science magazine Bilim ve Teknik 
(Science and Technology; www.
biltek.tubitak.gov.tr). The magazine 
is published by the Turkish 
government’s research funding and 
science management organization, 
Tübitak. A planned cover picture 
of Darwin was switched for an 
illustration relating to global 
warming. The editor, Çiğdem 
Atakuman, has been removed from 
her post. The claims have fuelled 

speculation that the Islamic-oriented 
government in Turkey wants to 
increase the role of religion and 
promote Muslim creationism. The 
website of the evolutionist Richard 
Dawkins is banned in Turkey. 
(Nature 2009 Mar 10, doi:10.1038/
news.2009.150)

China publishes more in top 
journals
China has tripled its research 
published in leading international 
journals in the past decade, a study 
by Nature China has found, reported 
by SciDev.Net. The study reviewed 
the number of mainland Chinese 
research papers published in Cell, 
the Lancet, Nature, the New England 
Journal of Medicine, and Science 
from 2000 to 2009. It found that the 
average number of published papers 
per journal has risen from seven in 
2000 to 25 in the first half of 2009. 
By June 2009, mainland Chinese 
scientists had published 81 papers in 
Nature and 59 in Science. An analysis 
of papers registered by Institute for 
Scientific Information found that 
37% of China’s high citation papers 
in 2006 were chemistry related. 
(tinyurl.com/lesppo)

Comic Sans walks into a bar
Who would have thought a typeface 
could cause such controversy? 
Comic Sans, designed by Vincent 
Connare, has attracted the wrath 
of designers, who are offended 
by its use in contexts such as 
restaurant signage and even medical 
information. “These widespread 
abuses of printed type threaten to 
erode the very foundations upon 
which centuries of typographic 
history are built,” says www.
bancomicsans.com, arguing for a 
total ban. But the Guardian declares, 
“It can be a welcome break from 
those corporate Arials and oh-so-
chic Helveticas. It has even given rise 
to jokes: “Comic Sans walks into a 
bar. Bartender says, ‘We don’t serve 
your type’.” (tinyurl.com/cs6p6e)

Thanks to Margaret Cooter, John Glen, 
and Alison Clayson.


