
67August 2009; 35(3) European Science Editing

Articles

An open access journal has agreed to publish a nonsensical 
article written by a computer program, claiming that the 
manuscript was peer reviewed and requesting that the 
“authors” pay $800 in “open access fees”.

Philip Davis, a PhD student in scientific communications 
at Cornell University, and Kent Anderson, executive 
director of international business and product development 
at the New England Journal of Medicine, submitted the 
fake manuscript to The Open Information Science Journal 
(TOISCIJ) at the end of January. 

Davis generated the paper,1 which was titled 
“Deconstructing Access Points,” using a computer program 
called SCIgen that had been created at the Massachusetts 
Institute of Technology. He and Anderson signed the work 
using pseudonyms (David Phillips and Andrew Kent). The 
two listed the “Center for Research in Applied Phrenology” 
(CRAP) as their home institution on the paper, which 
featured fictitious tables, figures, and references.

“I wanted to really see whether this article would be 
peer reviewed,” said Davis. “[Our paper] has the look of an 
article, but it makes no sense.”

A “little experiment”
Davis told The Scientist that he got the idea for this “little 
experiment” after receiving scores of spam emails soliciting 
article submissions and invitations to serve on editorial 
boards of open access journals from Bentham Science 
Publishers, TOISCIJ’s publisher. According to its website 
(www.bentham.org), Bentham publishes “200 plus open 
access journals” that cover disciplines from bioinformatics 
and pharmacology to engineering and neuroscience. “One 
of the things that made Bentham catch our eye,” Anderson 
said, “was that they were so aggressively soliciting 
manuscripts.” 

The two wrote about the incident on the Scholarly 
Kitchen, the Society for Scholarly Publishing blog that 
they run (http://scholarlykitchen.sspnet.org/2009/06/10/
nonsense-for-dollars). Davis said that the journal had 
notified him that it had accepted the manuscript, which 
contained absolutely meaningless statements typified by the 
first few lines of its introduction: “Compact symmetries and 
compilers have garnered tremendous interest from both 
futurists and biologists in the last several years. The flaw of 
this type of solution, however, is that DHTs can be made 
empathic, large-scale, and extensible. Along these same 
lines, the drawback of this type of approach, however, is that 

active networks and SMPs can agree to fix this riddle.” 
He received an email from Ms Sana Mokarram, assistant 

manager of publication at Bentham, that the manuscript 
“has been accepted for publication after peer-reviewing 
process in TOISCIJ.” But Davis said that he received no 
reviewer comments in reference to the sham manuscript. 

“The publisher said that it went through peer review,” 
Davis said. “That looks very suspect. [Bentham says] that 
they’re a scientific publication that does peer review, but at 
least in one case they did not do peer review, and they said 
that they did.” 

Richard Morrissy, who’s listed as the US contact for 
Bentham Science Publishers on the company’s website, 
declined to answer my questions and instead directed me 
to his supervisor, Matthew Honan, who works in Bentham’s 
France office. Honan does not have a phone number, 
according to Morrissy, and he did not reply to an email 
(which was CC’ed to Bentham’s marketing team in Pakistan) 
by the time this article (http://www.the-scientist.com/blog/
browse/blogger/31/) was posted. 

Davis had submitted another fake SCIgen-generated 
manuscript to a Bentham journal, The Open Software 
Engineering Journal, and it was rejected after what appeared 
to be an actual peer review process. 

Publication charges
Mokarram’s acceptance email for the TOISCIJ article had a 
fee form attached, asking Davis to submit an $800 payment 
to a post office box in the SAIF Zone, a tax-free complex in 
the United Arab Emirates. Davis wrote back and retracted 
the manuscript. “We have discovered several errors in the 
manuscript which question both the validity of the study 
and the results,” he wrote in an email to Mokarram.

Davis said that he considered scraping together the $800 
to see if Bentham would actually publish the fake paper, but 
considered that taking the hoax further would be unethical. 
“I think that the point has been made,” he said. “And, I 
mean, it’s $800, and I’m a graduate student.” 

Davis and Andrews say the episode points out potentially 
serious flaws in the open-access, author-pay model that 
is being adopted by an increasing number of publishers. 
“What happens to be going on is that some publishers 
see this as a lucrative opportunity,” Davis said. “This open 
access environment may set up the condition under which 
publishers could use the good will of academics and their 
institutions for profit motives.” 

Fake paper causes open access storm

Bob Grant
Associate editor, The Scientist, Philadelphia, PA, USA; bgrant@the-scientist.com

This article was posted on The Scientist’s website (http://www.the-scientist.com) on 10 June 2009 as “OA publisher accepts 
fake paper” and followed on 11 June 2009 as “Editors quit after fake paper flap”



European Science Editing 68 August 2009; 35(3) 

Open access journals generally charge authors fees to 
publish research papers. For example, BioMed Central 
journals charge up to $2265 in “article processing fees,” 
and publishing in the PloS family of journals costs authors 
$1300–$2850. Institutional libraries, including Cornell’s, 
and granting institutions, such as the Wellcome Trust 
and the Howard Hughes Medical Institute, are offering to 
pay open access publication fees for faculty authors and 
grantees, so the potential for abuse may be increasing. 
“It’s almost an inevitability that you might have several 
publishers tempted to take advantage of this relatively easy 
money,” said Anderson. 

But open access advocate Peter Suber from Earlham 
College in Richmond, Indiana, said that the problem 
is not the open access business model, per se: “If it were 
intrinsically suspect, we would have to level that criticism 
at a much wider swath of subscription journals,” many of 
which also charge page fees when manuscripts are accepted 
for publication. 

As for Bentham, Suber noted that “many questions about 
their business” have been circulating for more than a year. 
“There’s a whole range of quality in open access journals,” 
Suber said, “in the same way that there is a whole range of 
quality in subscription journals.” 

Resignations
After learning that The Open Information Science Journal 
(TOISCIJ) accepted a fake, computer-generated article for 
publication, its editor-in-chief stepped down from his post. 
Bambang Parmanto, a University of Pittsburgh information 
scientist, said that he had never seen the phony manuscript 
that was accepted by TOISCIJ. “I didn’t like what happened. 
If this is true, I don’t have full control of the content that is 
accepted to this journal. I want to lessen my exposure to the 
risk of being taken advantage of.” 

Parmanto, who became editor-in-chief of TOISCIJ 
when Bentham launched the journal last year, said that 
he had reviewed manuscripts for inclusion in the journal 
previously, but that he made up his mind to resign from his 
volunteer position “because of the potential for abuse” of 
the kind uncovered by the hoax. 

He added that the perpetrators of the hoax  were also 
guilty of some degree of unethical behaviour. “This is a 
process based on trust,” he said. “An author should submit 
something legitimate, and the process on the review side 
should decide if a paper is worth publishing or not. In this 

case, the process was broken on both sides.” 
Parmanto wasn’t the only one to react to the news of 

Bentham’s ignominy by terminating his association with 
the publisher. Marc Williams, an immunologist and stem 
cell researcher at the University of Rochester School of 
Medicine & Dentistry who served on the editorial advisory 
board of The Open Stem Cell Journal (OSCJ), another 
Bentham publication, resigned as well. After reading the 
story of Davis and Kent’s “little experiment”, Williams 
“immediately requested my name to be removed from the 
journal’s editorial board.” 

“What upset me was the fact that this happened at all, 
in any of [Bentham’s] journals,” Williams said. “It really 
informs us that it may be a company policy that this is 
permitted in general.” 

Williams, who had served on the OSCJ editorial advisory 
board since the journal’s inception last year, said that in his 
15 or 16 months on the job he has not reviewed a single 
manuscript submitted for publication, though the journal 
has only published one volume containing five articles 
since its inception. 

Looking at open access
Both Parmanto and Williams said that they support the 
idea of open access journals. “The open access system is 
definitely the way forward,” said Williams. “At face value, 
it is an extremely valuable way of making scientific data 
widely available.” But Parmanto, though he said that he 
“believes in the open access system,” noted that the business 
model of charging authors fees to publish in OA journals 
might become problematic. “I see that [Bentham would] 
have the incentive to maintain the credibility of the journal, 
but I also see the potential for abuse.” 

Parmanto said that upon reading the story about Davis 
and Andrew’s hoax on The Scientist’s website yesterday, 
he contacted the publisher of TOISCIJ to ask what was 
going on. Parmanto said that he was told that “someone on 
the editorial board reviewed” the fake paper. I contacted 
Parmanto in reporting the original story, but he said that 
he wanted to hear from TOISCIJ’s publisher before getting 
back to me. 

References
1 https://confluence.cornell.edu/download/

attachments/2523490/Access+Points.pdf

Editor’s note

So, who are we to trust? It seems that neither authors nor 
publishers are immune to the temptation of one more 
citable paper or the lure of extra income. Although this 
is not an “Original Article” in the true sense, we thought 
that our readers (especially those of you who do not 
regularly browse the world wide web) might be interested 
in seeing this. It certainly highlights that we should all be 
vigilant when editing manuscripts – presumably, had this 

manuscript completed its journey through the publication 
process, then as some point it would have passed across 
the desk of a scientific editor, who one hopes would have 
suspected the quality of the science and had the moral 
fibre to raise the alert. 

You can follow the various discussions on this debacle, 
and access other science news items, on The Scientist’s 
website (http://www.the-scientist.com).


